Festivaluri în dialog: Conectarea granițelor creative

2024

25-Jun-2024


Festivaluri în dialog: Conectarea granițelor creative — Edinburgh Festival Fringe, Scotland, Festival Off Avignon, France și FITS, România

A doua discuție din cadrul Bursei de Spectacole de la Sibiu a explorat un schimb de idei și experiențe care modelează trei dintre cele mai importante festivaluri de arte performative din lume: Edinburgh Festival Fringe din Scoția, Festivalul Off Avignon din Franța și Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) din România. Liderii acestor festivaluri au prezentat caracteristicile unice, provocările și succesele lor, inițiind un dialog despre rolurile lor esențiale în scena globală a artelor.

Paneliști:

  • Shona McCarthy, Director Executiv al Edinburgh Festival Fringe, Scoția
  • Harold David, Co-Președinte al Festivalului Off Avignon, Franța
  • Vicențiu Rahău, Coordonator al Programului Indoor, FITS, România
Moderator:

  • Matei Vișniec, dramaturg și jurnalist, Franța și România
Festivalul Off Avignon: Viziunea lui Harold David și Matei Vișniec

Harold David a evidențiat importanța Festivalului Off Avignon, menționând că acesta este unul dintre cele mai importante festivaluri din lume, cu o istorie de peste 60 de ani. Creat în 1956, festivalul este recunoscut internațional și menține legături puternice cu alte festivaluri, inclusiv cel din Edinburgh.

Matei Vișniec a completat discuția, oferind o perspectivă personală asupra festivalului, pe care l-a descoperit în 1990. A explicat cum secțiunea OFF a fost fondată în 1965 ca o alternativă la secțiunea oficială (IN), aducând un suflu nou și inovator în peisajul festivalului. De-a lungul anilor, secțiunea OFF a crescut exponențial, ajungând la 1.600 de spectacole, oferind un spațiu divers pentru teatru, dans, marionete și alte forme de artă performativă.

Edinburgh Festival Fringe: Perspectivele din partea Shona McCarthy

Shona McCarthy a vorbit despre evoluția Edinburgh Festival Fringe, care a început ca un act de răspuns și dorință de incluziune în 1947. Festivalul a crescut de la 34 de spectacole în 1956 la 3.500 de spectacole în prezent, reflectând democrația culturală și accesul pentru toți artiștii. McCarthy a subliniat importanța incluziunii și dreptul fiecărui artist de a avea o voce, fie că sunt profesioniști consacrați sau artiști emergenți.

FITS: Abordarea lui Vicențiu Rahău

Vicențiu Rahău a explicat cum FITS a fost inspirat de festivalurile din Avignon și Edinburgh, subliniind importanța selecției atente și a educației în dezvoltarea publicului. FITS se concentrează pe comunitate, oferind programe educaționale, evenimente de interior și exterior, și aducând împreună maeștri și artiști emergenți. Rahău a evidențiat rolul semnificativ al voluntarilor și al tinerilor în succesul festivalului.

Rolul Institutelor Culturale: Intervenția lui Liviu Jicman

Liviu Jicman, președintele Institutului Cultural Român (ICR), a accentuat importanța colaborării și co-producțiilor într-o lume globalizată. A subliniat necesitatea de a sprijini programele culturale și de a construi rețele comune între festivaluri, țări și artiști.

Impactul festivalurilor și importanța investiției în cultură

Shona McCarthy a menționat provocările cu care se confruntă festivalurile din cauza crizei economice și a reducerilor de finanțare pentru arte. A lăudat însă investiția semnificativă în cultură din Sibiu, care a demonstrat cum această investiție poate beneficia dezvoltarea orașului.

Concluzie: colaborare și învățare mutuală

Discuția a subliniat importanța prieteniei și colaborării între festivaluri, precum și rolul esențial al educației și selecției în dezvoltarea publicului. FITS, inspirat de exemplele de succes din Avignon și Edinburgh, continuă să crească și să aducă valoare comunității prin evenimente culturale de înaltă calitate și programe educaționale.

Sugestii similare